Feel free to Follow Deffny's Blog.. ^__^

Monday, June 8, 2015

GEMPA BUMI MENIMPA RANAU SABAH PADA 5 JUN 2015

Inilah keretakan yang berlaku di beberapa dinding dalam rumah..

Tajuk macam dalam surat khabar saja kan..?
Jangan main-main dengan tajuk ini...
Tajuk bukan sekadar tajuk ni tapi menjadi sejarah dalam kehidupan untuk selama-lamanya bagi siapa-siapa yang mengalami kejadian ini.

Saya ingin mengambil kesempatan ini.. (Kiranya ini kesempatan terakhir untuk menambah entry dalam Blog yang berhabuk sudah ni..aiseh..)

Penting tajuk ini untuk saya masukkan dalam salah satu entry dalam blog ni..

Why..??
Bagi saya ini adalah pengalaman dan sejarah paling tidak dapat saya lupakan seumur hidup saya di dunia ini..

5 Jun 2015 - Jumaat
Tarikh yang bersejarah sekali terjadi dalam hidup saya di mana saya antara manusia atau orang-orang yang mengalami gempa bumi secara live pada jam 7:15 pagi bertempat di rumah ibubapa saya di Poring, Ranau. (Details sangat arh..)

Awal pagi saya dan husband bangun bersiap-siap untuk jalan pgi kerja..
Seawal jam 5:45 Am gitu la kira-kira kami bangun tu...
Mandi, bersiap, bersolek dan becantik-cantik...hohoo...
Sudah siap berbaju kurung purple dengan ayunya kunun saya turun untuk bersarapan sebelum jalan..

Saya masih ingat waktu itu, kira-kira jam 7 pagi tepat...
Milo dan biskut saja sarapan pagi itu.. Sarapan yang cukup sederhana saja.. Maklumlah mau cepat-cepat jalan pgi kerja bah knun... Mau cipta rekod yang baik kunun-kononnya...

Langsung tiada sedikit pun tanda-tanda akan terjadi gempa bumi tau... Sehingga la pada jam 7:15 Am... Tiba-tiba 1 dentuman kuat macam mesin basuh rosak dan berhantu diiringi dengan gegaran dan goyangan yang sangaattttt kuat.. Saya dan husband sambil berpandangan... Lidah keluh tidak terkata.....
"Sya tingu kau... kau tingu sya.."
Segala barang-barang di rak berjatuhan... Frame-frame yang bergantungan di dinding pun bergerak-gerak macam minta dilepaskan...
Tv yang besar namun nipis macam papan saja terhuyung hayang tinggal menanti untuk jatuh... Milo dalam gelas pun berombak-ombak..(Entah apakah penggunaan bahasa ni..) 

Badan masing-masing terhuyung hayang... (Waduhh.,ini kalau karangan yang perlu dihantar dan diperiksa confirm terus kena panggil berjumpa di bilik guru..) Failed..!!

Terus terang dalam keadaan beberapa saat itu.. Saya masih blur... "I don't get it.."
Sebenarnya terlampau terkejut dengan keadaan yang Tiba-tiba itu..
Macam mimpi tapi sudah sah bukan mimpi...
Tidak pernah langsung terlintas di fikiran sya ooow...
Pernah juga terjadi gempa bumi pada suatu ketika dulu kalau sya x silap 2013 tu.. Tapi itu x la sekuat yang berlaku pada 5 Jun 2015 iaitu mencapai 6.1 Skala Richer.. Woooow.,paling tinggi ni ooow x perna mencapai sampai skala tinggi macam ni.. 


Bila saya nampak TV pun sudah terhuyung-hayang macam papan nipis saja tinggal tunggu mau jatuh saja.. Ada juga perasaan saya mau selamatkan TV tu supaya tidak jatuh... Tapi tiba-tiba hati kecil saya berbisik seperti ini : "Seandainya hari ini adalah hari kiamat sudah.. Apakah lagi guna mau menyelamatkan TV..?huhu"

Sempat juga saya berdialog sesama diri sendiri..haha..


Terus tiba-tiba saya tersedar yang saya terover emosi..hahah..
Hati saya bertanya dengan Tuhan : "Tuhan adakah ini masanya..?"
Saya sedar sendiri bahawa jelas Tuhan katakan.. "Belum lagi.."
Tuhan mau kita jadikan ini sebagai peringatan..
Saya sendiri sedar betapa Tuhan begitu mengasihi setiap kita sehingga masih ada kesempatan yang Tuhan sediakan.. Jika di waktu gempa bumi terjadi dan pengangkatan juga sedang terjadi.. Saya terus terang saya akan menangis dengan teruk memikirkan bahawa :
1. Masih banyak saudara mara dan teman-teman yang belum menerima keselamatan dari Tuhan.

2. Masih banyak yang belum saya kerjakan apa yang Tuhan ingin saya kerjakan

Ya.,itulah perasaan yang saya hadapi pada waktu itu...
Saya betul-betul bersyukur... Biarpun keadaan yang begitu mencemaskan itu terjadi pada waktu itu. Semua orang dalam rumah yang dalam keadaaan terkejut dan ketakutan kelam-kabut berlarian keluar dari rumah untuk menyelamatkan diri..
Saya yang sepatutnya berjalan dengan penuh keayuan sebagai seorang wanita yang memakai baju kurung berwarna purple pun terus berlarian keluar lintang pukang juga dari rumah dengan hanya memakai selipar jipun..
Pintu yang selama ini luas pun terasa menjadi sempit pula pada waktu itu..huhu..


Seluruh bangunan rumah bergoyang dan terus bergoyang diiringi dengan bunyi guurrhhh duuurrgggg wuurrhhh yang sangaattt kuat. Saya pun tidak peduli berapa lamakah gegaran itu berlanjutan.. Yang pasti saya tidak mau lagi merasai perasaan itu... Saya betul-betul ingat kami di ambang kematian sudah pada masa itu.. Tinggal tunggu mati saja.. Lidah tidak berhenti berdoa dengan automatiknya... Perkara pertama yang betul-betul terlintas dalam hati dan fikiran saya pada waktu itu adalah Tuhan. Hanya Tuhan saja yang mampu untuk mengawal semua ini. Saya betul-betul akui dalam hati, fikiran dan iman saya betapa HANYA TUHAN YANG BERKUASA. 

Selepas kejadian Gempa bumi yang berlaku pada jam 7:15 pagi (5 Jun 2015_Jumaat) Ianya tidak berakhir begitu saja... Ada banyak kejadian lagi yang terus terjadi sehingga menghantui seluruh penduduk negeri sabah khususnya Ranau, Kundasang & Poring. 

Saya senang untuk kongsikan beberapa perkara yang saya fikir perlu saya kongsikan kepada semua orang.. 
Ikuti entry seterusnya... 
Jika tiada halangan saya akan kongsikan perasaan saya sepanjang menghadapi gempa bumi yang belum surut-surut, bergegar hampir sepanjang masa dalam beberapa hari... 
Saya akan kongsikan juga apa maksud Tuhan atau apa pesan yang Tuhan letakkan di hati saya untuk kejadian yang menimpa Sabah ini. 

"APA PUN YANG TERJADI, TUHAN PUNYA MAKSUD"

Kita tahu sekarang, bahwa Allah turut bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan bagi mereka yang mengasihi Dia, yaitu bagi mereka yang terpanggil sesuai dengan rencana Allah.
(Roma 8:28)


comments

No comments: