Feel free to Follow Deffny's Blog.. ^__^

Sunday, October 9, 2011

Transformation Camps At Reatret Kionsom..

Hmm.,oke memang 1, 2 minggu seblum camp ni lagi sya suda set masa sya.. Sya cakap dalam hati sya mau join camp ni kali ini.. Sya kasitau juga kawan 1 bilik sya tu kita mesti join camp kali ni.. So.,ya dia pun setuju la.. So.,sbab suda plan awal2… x la sya pulang kampung minggu yang camp tu.. Maka ada event di kampung tu tym tu.. Tapi ya.,sya x mau ada perkara dua hati lagi terjadi… kalau begitu tu mesti ada ja penghalang tu.. So.,ya sya kasi kuat itu "mesti ikut camp"…

Tibalah saatnya..ehhehe.. Hari jumaat bersamaan dengan 30hb september 2011… sya pun x tau apa terjadi hati sya.. Bbrapa minggu seblum tu sya betul2 excited.. Tpi bila tiba suda masanya.. Sya macam tiada hati.. Bayangkan la jam 2 petang tu masih belum packing lagi.. Sedangkan bus akan ambi sekitar jam 4:30 pm… so.,sya pun kasitau la kawan sya tu kenapa sya macam x bersemngat.. Dia cakap dia pun cam tu.. Sama la kami.. Dua2 pun belum start packing barang lagi.. Masih duduk2 x tau mau buat apa..

Dalam bbrapa mnit diam-diam x apa-apa tindakan… sya rsa ada suara yang menegur.. Membuatkan sya tiba-tiba bergerak… ya.,tiba-tiba sya rasa mau packing barang2 tu dengan serius kunun ni..cehh.. Ya.,so kami packing2 la.. Macam-macam masalah time mau packing tu.. Bag x muat la.. Itu mau bawa.. Ini mau bawa… macam-macam ja ni… memang bukan dengan hati yang tenang la.. So.,siap juga packing and ready2.. Bus pun sampai around 5pm ++… waa.,punya jam tu.. Uncle driver tu cakap macam x sempat ja ni mau sampai sna 6:30 pm.. Ya.,sbab memang sangaattt jam.. Terus macam hilang ni semangat.. So.,ya sepanjang pejalanan tu sya banyak tutup mata ja (Zzzz).. Sempat juga la sya minta sma Tuhan supya tym sana nanti smua terjadi baik2 ja & buang ni semangat sya yang x patut.. Biarlah semua terjadi sperti kehendak-Nya.. :)

Oke.,part sampai di sna… macam tiba-tiba down balik semangat sya ni.. Sbab kan sya nampak macam sikt orang.. Lepas tu ada yang budak lagi ni.. Kecil-kecil lagi ni semua.. Dalam fikiran sya.. Aiyooo.,takan semua skolah minggu ni..??
Kami yang tua ni bbrapa ja..?? 


So.,kami mendaftar & kena bagi cadar la… 
Stacey & Anastasia.. 
katil kami double decker ni.. Sya dpat katil atas.. Skali sya naik bgoyang-goyang ni.. Macam mau runtuh..LOL.. Betul-betul sya terus terang la keadaan tym tu betul2 buat sya down… macam yang pendiam ni smua orang… macam x bgitu peramah la.. 

begini la keadaan bilik ni.. sepatutnya sya besyukur walaupun katil tu begoyang-goyang tapi dapat tidur juga..hihii..
Masuk dalam dewan tu.. Panas.. Pastu macam banyak perkara yang mengganggu fikiran sya.. Entah la sya pun x tau knapa sya cam tu.. Kami start dengan pujian & penyembahan.. Then ya.,bersama pengkotbah yang bernama Pastor Ong… 
Waa.,sya terus bsemngat ni sbab sebelum ni memang suda perna jumpa pastor tu & ya off course sya sangat rasa diberkati dengan kotbhah dia sebelum ni.. 1st kotbah Pastor Ong ni bermula dengan pertanyaan "apa yang iblis mau curi dari kita..??" seperti biasa la Pastor Ong banyak bertanya soalan & kotbah dia x pena buat orang mengantuk.. Ada sja perkara yang melucukan dia buat..
Pastor Ong suka "Peace"
So selain terhibur.. Sya rasa sangat diberkati dengan kotbah dia.. Iblis mau curi penyembahan kita.. Ya.,itu sya belajar dalam kotbah pertama.. (Yoh 10 : 9 - 10 )

Lepas kotbah tu.. Team skolah menengah bandaraya tu ambi bahagian… wwwaaaa.,sya betul-betul tersentuh btul time dorang melayani.. Apa yang hadir dalam hati sya.. Dorang semua ni masih muda.. Jauh lebih muda dari sya.. Tpi bila kena suru untuk tampil di depan ambi bahagian.. Dorang x menolak langsung… sya betul-betul tersentuh & tertegur betul time tu.. Ya.,sbab sya sentiasa cuba menolak apa-apa sja bahagian / pelayanan yang sya rasa sya x mampu buat.. (<-- maka sya sendiri belum cuba sya ble ka x.. Suda cakap x ble..) 
dorang semua ni masi SMK lagi ni... :) Praise The Lord..
sya rsa sangat diberkati la tym tu.. Di mana Pastor Ong said fire in Jesus Name… Fuuuuuuuuuuuuuufffffffffffff.,betul2 kena fire la.. Terbakar ksluruhannya... Engkau telah menjamah setiap kami... Waaaaa… feel like I was born again..heheee.. Semua orang kena fire.. Ya.,Thank You Lord.. You touch our heart with Your fire… with Your power of love…. :-) 




sya x brapa sedar oo tym ni.. i was suprised when seen this pic.. 



Start malam ini la… sya rasa api tu mula menyala-yala.. Berkobar-kobar… Waaa.,sya betul-betul pasti malam itu sya buat keputusan yang tepat untuk ada di camp tu.. Ya.,I'm so happy yang sya mmg berada di camp tu...hiihih… And sya happy sebab semangat yang x patut ada dalam hati sya seblum2 suda hilang… Sya ada semangat baru sda ni...Yeaahhhh… Iblis tlah dikalah bilang dalam hati sya.. :)

Oya.,before kami masuk tidur tu.. Kami kena bahagi-bahagi kumpulan… Sya kumpulan Timotius...Hihihi...
kami kena suru pakai tag nama sepanjang camp ni.. itu merupakan kad pengenalan kami sepanjang camp..ehehhe..
ni la kumpulan sya = Timotius ^_^

ni name tag sya..ehhehe..


oya.,kami juga dibekalkan buku ni.. yang biru tu bibble..ehhee.. sya masi fikir2 lagi siapa sya mau kasi.. :-)
Pagi sabtu 1hb okt 2011.. Seawal jam 4 Am sya suda bangun.. Waa.,semangatnya mau p mandi.. Ya.,gelap lagi tym tu.. Ada yang masi tidur.. Sya tau memang nanti2 penuh tu kamar/tandas.. So.,x mw ada kjdian "tunggu turn" sya pun dengan awalnya mandi.. ( x pena2 ni mandi bgini awal..LOL.. But ya.. That was amazing for me…)

So ya.,kami ada morning devotion jam 5 Am… sharing2… then jam 7:30 Am kami breakfast… oya.,kami akan berpuasa pada hari ini.. Puasa 1 hari.. Dari jam 8 Am sampai jam 8 pm… kami dengar kotbah Pastor Ong di pagi itu..  Apa yang sya dapat dari kotbah ni.. Point : Jika kita mengasihi Dia kita akan menuruti segala perintah-Nya.. ~amen~
( Yoh 14 : 15-26 )

1 hari tu kami berdoa… menyanyi, memuji & menyembah Dia.. Kami ada juga buat game-game…  sya rasa diberkati betul ooow berada di Camp tu… betul-betul diberkati dengan pujian penyembahan & kotbah & Doa…..






















Kami berdoa juga buat setiap kolej… satu2 orang mewakili kolej sendiri pimpin dalam doa untuk kolej2...Waaa.,I feel so blessed.. Sya x begitu mengambil berat pasal kolej2 sebelum ni tapi baru sya sedar Tuhan mau kita jadi gereja dalam setiap kolej tu.. Sebenarnya Tuhan ada sebab hantar kita berada di setiap kolej tu.. Sya pasti & sangat pasti kita berada di kolej tu dengan tujuan yang sangat bermakna…bukan untuk saja-saja….  Tuhan punya Rencana-Nya untuk kita.. :) Ya.,God Bless Our Colleges.. :-)


Jam 8 tu kami buka puasa dengan hidangan yang sangat istimewa..


Ya.,tambah-tambah lagi semua memang lapar suda tym tu… sebab sekitar jam 6 - 7 tu ada sda aroma-aroma wangian masakan yang buat perut krukkk..krukkk.kruuukkkkk… Waaa.,Tuhan berkati mereka yang bertungkus -lumus menyediakan makanan untuk kami sepanjang camp tu… :-) kami bukan shja dikenyangkan dengan makanan Rohani tpi juga makanan Jasmani.. :-)











sedap2 kan semua ni msakan...hehee..

Malam kedua di mana Pastor Ong kotbah pasal Tuhan telah mengampuni dosa lama kita.. Kita semuaaaaaaaa sudah dibersih kan… "Sudah bersih"……  " karena Firman"
( Yoh. 15: 3 ) - Kamu memang sudah bersih karena firman yang telah Kukatakan kepadamu.
Wooooowww.,ayat ini banyak kali Pastor Ong tekan kan… Di saat itu juga ada suara berbisik : " jangan pernah mengingat yang lalu-lalu.." 1 gambaran itu muncul dengan jelas dengan suara yang begitu jelas… Fuuuuhhh.,Thank You Lord… For the forgiveness…. Thank You.. Thank You…. Thank You for the picture…. :-) <-- sya ada share di sesi sharing tu.. gambaran tu ada di sini.. <--click ..


sya pun x sngka oo sya tiba2 muncul p depan.. cam automatik ja t'angkat tangan tym ni... tershashul2 lagi bcakap.. ayat tunggang tebalik trus tym ni...
Malam kedua ini pun sya betul-betul rasa diberkati… Sangat-sangat merasai Roh kudus ada di tempat itu… Kami semua berlutut berdoa untuk bangsa.. Pastor Ong juga doa kan bagi bangsa-bangsa mostly from sarawak… Wwwwwaaaaaaa.,Tuhan sangat mencintai kita.. Dia juga mencintai setiap bangsa…. Sangat penting untuk kita selalu mendoakan bangsa-bangsa kita…   
Biarlah semua bangsa diberkati.. ~Amen~



Pagi hari minggu… 2hb september 2011.. Tiba-tiba sya rsa macam cepat betul masa bergerak… sbab 2hb suda hari ni means kami punya last day sda sini...huhuuh.. Sya x tau kenapa sya macam ada perasaan yang macam sayu… macam sya mau lama-lama lagi ni berada di camp tu.. Sebab ya sya betul-betul rasa sya sentiasa dipenuhi sukacita tym di camp ni.. Sya sampai x ingat suda perkara-perkara di luar… sya lupa suda semua tu.. Handphone pun sya x ingat sda… slama camp tu terbiar sja tu handphone.. Ya.,kami di suru x pegang handphone sepanjang camp tu berjalan.. Ya.,sya rasa memang patut sebab handphone ni mmg selalu buat orang terleka & lalai.. Hilang Focus..

So ya.,jam 5 Am tu ada morning devotion… sharing-sharing… ya.,banyak perkara yang dlam kumpulan sya share ni pagi Sunday ni.. X macam pagi Saturday tu semua masih diam-diam & simpan-simpan lagi apa yang mau share.. Termasuk diri sya la tu.. Sya lebih suka mendengar orang becakap dari sya becakap kalau sebelum2 ni.. Tapi apa yang terjadi pagi Sunday ni.. Macam yang ada menyuru-yuru ja sya kasi keluar suara.. Macam susah sya mau kekalkan mulut yang bekunci tu.. Kalau mulut sya ni umpama pintu.. Pintu tu seolah-olah x dapat tutup rapat.. Ada angin yang bertiup-tiup membuat pintu tu terbuka.. Gitulah kejadian yang sya rasa pagi Sunday ni…LOL… so ya.. Siapa dalam kumpulan sya tu.. Kamu suda tau apa yang sya suda share sama kamu.. :-) kita semua share kan apa yang kita alami & dapat.. Sya rasa diberkati betul oooo.. Skali lagi sya ditegur Tuhan.. Walaupun dalam kumpulan sya tu ble di katakan semuanya muda-muda.. Tapi dari sudut Rohaninya kan.. Dorang betul-betul suda matang dari segi Rohaninya.. See…??? Tangan Tuhan bekerja dengan luar biasa betul  terhadap anak-anak -Nya.. Dia x memandang umur.. Dia x memandang sama ada kita tua.. Sama ada kita muda… Dia cuma mau anak-Nya datang dengan rendah hati & tulus kepada-Nya.. Ya.,betul lah cakap Pastor Ong… Tidak susah menjadi Anak Tuhan.. :-)

Oke.,pagi ni kami ada senam robik.. Si Felix yang pimpin kami dalam senam robik ni..kehekekeee… Wooow.,smua kuar peluh juga ooo.. Best ni menari-nari.. 



Pastu ada pla terselit menari chicken dance.. Lucu tapi best sebab semua sporting & enjoy...Yeaahhhhhh…

Oyaa.,lepas breakfast kumpulan Timotius bertugas cuci piring.. <---- my group..ehhehhe… Yeaahhhh.,bagus juga ni.. Sya happy juga sebab ya ini membuatkan kami bekerjasama & semakin rapat…heheheee…
last sikit makan kalau bertugas..aisehh..
Waa.,rajin juga ni lelaki2 dalam group sya ni mencuci piring.. Gitulah rajin..ehheh...
( Yoh 15 : 1-8 ) <--- kotbah Pastor Ong pagi Sunday tu… :)
  • Dosa akan menjauhkan kamu dari Firman Tuhan. Firman Tuhan akan menjauhkan kamu dari Dosa..
  • Doa tidak akan berguna & berhasil tanpa Firman Tuhan..

( Yoh 15:7 ) Jikalau kamu tinggal di dalam Aku dan firman-Ku tinggal di dalam kamu, mintalah apa saja yang kamu kehendaki, dan kamu akan menerimanya.
~Amen~

Sebelum kami beredar dari tempat ni kami ada ambi picture beramai-ramai… 





sya pun x tau apa terjadi sya tym ni.. mgkin kehilangan banyak oxygen slepas lompat dari katil atas semata-mata mau take pict with pastor Ong..ahhah.. Spoiler oo sya..huuhu...




Waa.,begambar sakan ni semua.. X yang mau ketinggalan..Hohoho.. Semua pun enjoy & happy tym ni.. Sedih pla mau kasi tinggal tempat tu.. Walaupun Cuma bbrapa hari ja di Reatret Kionsom ni… Tapi sepanjang Camp ni sya betul-betul rasa diberkati.. Waaaa.,berkat yang melimpah-limpah sepanjang Camp ni.. Memang susah lah mau lupa apa yang di alami & terjadi sepanjang Camp ni.. Sya ble jamin setiap kami yang ada join Camp ni x mungkin akan pulang dengan penyesalan & dengan hati Kosong… Semua pulang dengan penuh sukacita & ya sya pasti setiap yang ada join tu mendapat sesuatu yang indah sepanjang Camp ni… Di sini sya sempat kumpulkan beberapa sharing kawan-kawan yang ada join camp tu.. What i say..?What They say..? After came back from the Transformation Camps.. :)... Ada juga bbrapa video yang sempat dirakam tym tu.. video-of-transformation-camps
Click the red Link.. :)


Lastly sya mau minta maaf kalau penggunaan bahasa sya di sini kurang sopan / x sesuai / kasar.. atau ada part / ayat yang menyinggung perasaan sesiapa... I'm really Sorry.. 
penyampaian sya tentang camp ni x lah begitu sempurna... mungkin masih banyak part yang sya ter'skip.. tapi sekurang-kurangnya dapat juga refresh balik sikiiit tym camp tu kan.. & yang paling penting juga.. Kepada kawan-kawan yang x sempat / x dapat join camp yang ini akan ada kerinduan untuk join next Camp... i tell u memang best..!!! yang sudah perna join sebelum ni pasti mau join lagi next camp kan..??hehehee... ^_^
~God Bless~

comments

2 comments:

missandreaaundrea said...

Best baca kesaksian ko. God Bless :)

Unknown said...

- Andrea hmm.,ya apa yg bgus kita kongsi sama2.. mana yg x bagus abaikan ahh...ehhe.. God Bless.. :)