Feel free to Follow Deffny's Blog.. ^__^

Saturday, October 8, 2011

I think He want me to "Talk"..

Dear Diary :

hmmmmhh.,knapa kunun hari ni sya nervous ni..??LOL..
err.,actually hari ni sya kna tugas jadi facilitator <-- epps.,btul ka ejaan sya ni.? Kasi betul ja la..
so.,ya tugas ni memerlukan sya bercakap agak banyak sedikit...LOL..
sya terus terang la.. sya memang sangat.. Sangatttttttt fobia bercakap di hadapan orang ramai...
even sya ada perkara yang banyak untuk mau disampaikan... tapi bila suda berhadapan ramai orang.. memang lidah keluh x terkata tu... Macam ada gam… & tu lidah tkaras mw bgerak ni.. Mulut pun cam ada emas susah mau buka...Hahahhaha..

Tapi apa-apa pun sya buat sja.. Sya tau bukan dengan kekuatan diri sendiri tu sya dapat buat..
Macam relax ja la knun sya tym di depan tu walaupun sebenarnya sana sini tersilap & tershashul ni...Wakakakakaaa..

Hmmm.,skali lagi malam ini iaitu stiap hari jumaat kami datang pgi kyruma House.. Seperti biasa ada Christian Student Fellowship (CSF).. So ya.,sya jadi facilitator malam ni.. Sya mula2 macam x mau tym kena bagi tugas tu.. Tapi macam x sbab juga untuk sya menolak ni.. Sya kasi "Ya" ja tym kana call bgi tugas tu.. Maka jauh dari hati sya… sya suda terbayang...so sya kna berdiri di depan ramai & kena bcakap banyak lah tu… Oooh.,My God…. itu adalah perkara yang mudah bagi orang lain tapi tidak untuk sya.. Sbab ya memang itu lah yang paling sya takut dari budak2 lagi.. Takut untuk tampil depan orang ramai..LOL.. So.,malam itu buat sja la… Memang banyak tershashul and tersilap la.. Kalau masuk dalam Tv live memang banyak kali lah penyiar TV terpaksa siarkan page "rancangan tergendala sebentar"...LOL…

Hmm.,CSF malam ni ada lain sikit la.. Tiada pengkotbhah… tapi di buka ruang sharing bagi yang ada datang Transformation Camp tu.. So.,ya sya juga x ketinggalan share apa yang sya dapat dari camp tu.. Kalau mengikut zaman sya yang dulu2 kan… walaupun sya ada jawapn atau sya ada banyak untuk mau di cakap kan.. Sya akan tetap mengelak untuk tampil depan mau bersuara… sya sanggup lagi dengar ja orang becakap then sya diam-diam dengan mulut terkunci… Tapi itu DULU…!!! SEKARANG suda beda deh... I think God really want me to talk… Talk.. And Talk bout Him.. Sya pun x perna terfikir la sya mau becakap depan orang ramai… baru-baru juga ni sya pandai t'angkat tangan ni ada mau cakap di depan.. Automatics lagi tu mcam sya pun tkajut ni knapa sya angkat tangan mau p depan..LOL…

Pasal tersilap2 & tershashul tu blkang crita la.. Mmg itu x lari tu tpi apa yang penting isi yang mau di sampaikan tu sampai… 7hb 10 2011.. 1 ayat ni menegur saya.. Ketika sya sdng melukiskan sbuah lukisan.. Sya merasakan betapa susahnya mau lukis.. Sedangkan dulu-dulu bagi sya melukis ni perkara paling senang & paling sya suka.. Tpi setelah masuk kolej.. Subject pendidikan Seni x sda.. So.,mana lah pernah lagi mau pegang tu alat-alat melukis.. Pencil colour.. Pastel… smua tu x perna suda disentuh.. Tapi bila sya start melukis hari ni.. Sya betul-betul rasa susah betul oooo.. Sya x perna rasa melukis begitu susah ooo dulu.. Melukis la paling sya suka.. & dalam bbrapa pertandingan yang sya perna ikut sya ble katakan sya x pernah kluar dari Top 3… Tapi apa yang sya rasa skarang…?? Sya betul-betul x ble melukis… sya sendiri takut ooo nampak lukisan sya.. Pkara ni betul-betul menegur sya tym sya melukis.. 
di bawah ni sya sertakan lukisan sya yang memang x cantik.. kalau sya x kasitau "sya" yang lukis memang ada yang fikir ni lukisan budak tadika / skolah rendah...LOL...

first sya lukis.. memang sangat x kemas.. sampai buat sya bfikir apa suda terjadi tangan sya ni..??


lukis lagi kali kedua.. sampai bepeluh2...hahaa..  sya betul2  x ingat & x pandai suda  macam mana mggunakan warna...


ni lukisan kali ketiga.. forget bout the color.. guna pensel ja la dlu..  sbnarnya bgini la gambaran tu kelihatan..  walaupun x la sma 100% sperti dalam gambaran tu.. tpi maksud dia sya rsa sampai juga dalam pic ni.. nanti sya story lebih detail bout this pictue... :)


Ayat ini menegur & membangunkan saya dalam 2 perkara yang sya lakukan di atas ( bercakap dpan orang ramai itu mustahil bagi sya & sya x pandai melukis lagi seperti dulu2..) :

  • Lakukan untuk Dia bukan untuk diri kita sendiri maka kita pasti boleh melakukannya kerana Dia sentiasa ada untuk memberikan kita kekuatan yang kita sendiri fikir itu mustahil.. Sbab dalam
Luk 1:37 - Sebab bagi Allah tidak ada yang mustahil.
Yer 32:17 - Ah, Tuhan ALLAH! Sesungguhnya, Engkaulah yang telah menjadikan langit dan bumi   dengan kekuatan-Mu yang besar dan dengan lengan-Mu yang terentang. Tiada suatu apapun yang mustahil  untuk-Mu!
See..?? Kalau kita dalam "Dia" semua perkara jadi x mustahil..

  • Apapun yang ada pada kita.. Pergunakanlah ia untuk kemuliaan Tuhan.. Tuhan  x perna melihat besar kecilnya apa yang ada pada kita.. Tapi Dia sentiasa haus & rindu akan anak-Nya yang rindu untuk datang pada-Nya.. Juga Anak yang ikhlas dan rendah hati untuk datang kepada-Nya, memuji, menyembah dan memuliakan Nama-Nya..
  • Lakukan apa sja untuk memuliakan Dia.. Mungkin kita x tau menari seperti orang lain.. Mungkin kita x tau menyanyi atau bermain music sperti orang lain.. Ya.,mungkin kita x punya apa-apa pun jika dibandingkan dengan orang lain.. Tapi bukan itu yang Tuhan mau.. Dia x mau kita bandingkan siapa diri kita dengan orang lain yang hebat2… ya.,dalam diri kita selalu berkata begini : " Siapa lah sya ni..??" tapi bagi Tuhan semua Anak-Nya adalah sama… kita Cuma perlu datang kepada-Nya dengan hati yang tulus & ikhlas, kasihi Dia dengan ikhlas.. Sbab Tuhan Yesus mati bukan untuk bbrapa orang sja tau.. Dia mati untuk "Kita semua"….
2Kor 5:15 - Dan Kristus telah mati untuk semua orang, supaya mereka yang hidup, tidak lagi hidup untuk dirinya sendiri,  tetapi untuk Dia, yang telah mati  dan telah dibangkitkan untuk mereka.
  • So.,ya… why not kita lakukan apa sja untuk kemuliaan Nama Dia.. Kalau kita boleh nyanyi.. Ya.,bernyanyi la untuk Dia.. Kalau kita boleh menari.. Ya menari la untuk Dia.. Kalau kita boleh melukis.. Ya.,melukis la untuk Dia.. Kalau kita pandai buat blog.. Ya.,why not blogging untuk Dia kan.. Kan..?? Kan..??hehehe… jangan simpan apa yang ada pada diri kita… nanti bekarat & hilang tu.. Tgo kjdian sya lama x melukis… ya.,sya x pandai lagi melukis.. mungkin kalau practice2 nanti pandai la.. Tpi betul-betul untuk memulakan sesuatu tu  walaupun bukan baru bagi kita itu sangat2 susah/sukar.. Tapi kalau kita x terus lakukan… terus lakukan.. Memang susah kalau mau start dari mula…… I tell u its really hard for me…

OOOOwkay laaa… sya rasa post sya ni talabih panjang suda dari kebiasaan.. Hmm.,I Don’t know why.. Sya rasa terlalu banyak yang mau sya share & cakap… Adakah ini normal / x..?? LOL.. k.,la normal ka x normal ka.. Sya stop dlu la sini.. Nanti sya ada banyak lagi mau cakap…...hehheheee bersediaaa la kamurang….HaHaaa..
~God Bless~
comments

2 comments:

missandreaaundrea said...

Sy pernah baca dalam satu post kwn sy: "kalau talent yang ada pada kamu yang Tuhan sudah beri kamu tidak gunakan, maka ianya boleh malap begitu saja". Mcm sy, dlu sy sangat aktif menari d cec, org ckp sy mmg pandai menari. Tp bila sy jauh dan jarang mlayani, mcm talent tu s'olah-olah malap. Nasib Tuhan sedarkan sy. Thanks for you sharing. I'm so blessed, Btw, sy pun rela diam drp becakap d dpn. hahah

Unknown said...

- Andrea ya.,gitu la kebanyakan orang cakap.. sya slu kalau kena bagi tugas itu.. pelayanan itu.. mesti sya macam bfikir2 lagi.. macam mau menolak.. bukan sya x mau.. memang sya mau tapi x kebranian & keyakinan... tpi ya.,gitu la org cakap jangan simpan & kasi biar.. Tuhan ambil balik tu dari kau blang tu kawan2.. Waa.,takut juga sya begitu.. So.,ya pergunakan Ia utk kemuliaan-Nya.. :) len kli ko pun msti try p bckap d dpan k.. lama2 oke jg tu..hehehkk..